warzywa

Jak minimalizować straty witamin – dbaj o zdrowie!

Bez witamin nie możemy być zdrowe – potrzebujemy ich i powinnyśmy każdego dnia dostarczać naszemu organizmowi ich sporą dawkę. W innym wypadku można powiedzieć, ze będziemy miały gwarancję kłopotów zdrowotnych – obniżenie odporności, zła kondycja skóry, paznokci i włosów, rozkojarzenie, skłonność do tycia, złe samopoczucie – lepiej troszczyć się o to, co naszemu organizmowi jest niezbędne do życia i nie zaniedbywać tego. Niestety czasami z tymi witaminami nie jest wcale tak łatwo – cześć nie jest przyswajalna, a niektóre witaminy nie idą razem w parze – jak zatem jeść, by być zdrowym? Po pierwsze musimy zwrócić uwagę na to w jaki sposób przetwarzamy to, co kupujemy.

Czy gotowanie jest dobre?

Chodzi tu o przechowywanie, obieranie, krojenie, gotowanie – i tak dalej. Jeżeli na przykład marchewkę ugotujemy, to tak naprawdę nie zostanie dla nas zbyt wiele witamin w niej zawartych, bo wszystko spłynie wraz z woda w której ja gotowaliśmy. Zresztą nasz organizm nie wszystko potrafi przyswoić i pozostaje jeszcze pytanie o wchłanianie witamin. Witaminy sa różnymi związkami organicznymi i mimo że witaminy nie są źródłem energii czy też składnikiem strukturalnym to są nam niezbędne. Niestety witaminy mogą być niszczone podczas przetwarzania jedzenia – samo obieranie ze skórki może zabijać nasze witaminki.

Ile witamin jest w owocach i warzywach?

witaminy w owocachDlatego, jeżeli tylko jest taka opcja, to najlepiej zjadajmy owoce i warzywa wraz ze skórką i bez gotowania! Poza witaminami często w skórkach odnajdziemy wiele błonnika, który także nam służy – dlatego tez najlepiej kupujmy warzywa z dobrego i sprawdzonego źródła – z eko sklepów, na bazarkach od zaprzyjaźnionej pani Halinki i pana Heńka, co to o pryskaniu nawet nie słyszeli. Unikajmy raczej zakupów w marketach – tam skórki warzyw i owoców pewnie są przesiąknięte chemią i raczej juz zbytnio do dobrego zdrowia nam się nie przyczynią.

Po drugie – zamiast gotować w wodzie, lepiej przyrządzaj wszystko na parze – obecnie możesz kupić bardzo tanio specjalne nakładki na garnki, które umożliwiają właśnie gotowanie na parze. Nie zalewaj tez niepotrzebnie na długo warzyw i owoców wodą – to także pozbawia je witamin! Jeżeli chcesz ugotować ziemniaki, to gotuj je od razu, a nie przetrzymuj w wodzie, bo to nie jest dobrym pomysłem…Jeżeli gotujesz na przykład kasze, to tez nie wlewaj za dużo wody – lepiej żeby kasza wchłonęła całą wodę z garnka – za dużo wody sprawi, ze wylejesz do zlewu jej nadmiar z witaminami… Podsumowując – najlepiej na surowo i ze skórką! Kiedy tylko się da – dla zdrowia.